Perbezaan Lantai Kayu Vinyl dan Lantai Laminate

1
Lantai Kayu Vinyl
Lantai laminate mempunyai permukaan keras yang kelihatan seperti lantai kayu (seperti jubin), dan dibuat menggunakan kayu kitar semula. Ianya kelihatan seperti gambar lantai kayu keras, tetapi versi mewah yang mungkin kelihatan amat nyata. Selain itu, terdapat lapisan melamin diatasnya yang melindungi dari calar. Ketebalan lantai ini adalah kira-kira 8mm ke 12mm dan boleh diletakkan di atas lantai yang sedia ada, sama ada ia adalah jubin, konkrit atau kayu keras.

Laminate Flooring atau Lantai Lamina

Sebenarnya, lantai lamina adalah lantai yang “DILOCK” dan klik bersama-sama di tempat. Kerana ia dibuat daripada kayu keras kitar semula (COMPOSITE WOOD), ia tidak tahan air. Jadi adalah tidak sesuai untuk memasang lantai lamina di tempat-tempat di mana terdapat banyak kelembapan, atau terdapat turun naik yang besar dalam tahap kelembapan. Oleh itu, ia bukan terbaik terutamanya rumah yang sememangnya ada sejarah ANAI - ANAI dan permukaan lantai yang lembap

Sebagai lantai lamina, permukaannya adalah yang keras, ia adalah penting bahawa lantai di bawahnya adalah agak licin kerana jika tidak, lantai lamina akan bergerak banyak apabila anda berjalan di atasnya. Oleh itu, jika ia terlalu curam atau beralun, ia mungkin pecah atau retak.

Lantai jenis ini memerlukan penggunaan SKIRTING sebagai kemasan dinding di bahagian tepi. Rata - rata skirting di pasaran berketebalan 75mm hingga 100mm. Diperbuat daripada MDF (Medium Density Floor) atau PVC yang tahan air dan anai - anai
Penggunaan sesuai untuk rumah, bilik, yang tidak menggunakan kasut.

Lantai Kayu Vinyl atau Vinyl Flooring

Lantai vinil yang dibuat menggunakan bahan sintetik yang kelihatan betul-betul seperti kayu keras atau jubin. Kebanyakannya, lantai vinil perlu di gam pada bahagian bawahnya. Anda boleh mendapatkan lantai vinil di dalam pelbagai bentuk-terdapat helaian vinil, dan banyak lantai vinil mewah kelihatan amat nyata dan mewah. Ketebalan lantai ini di pasarang rata rata adalah 2mm, 3mm hingga 5mm

Lantai ini TIDAK memerlukan penggunaan SKIRTING (kemasan bahagian tepi) kerana sifatnya yang fleksibel membolehkan ia dipasang terus hingga ke bahagian paling tepi dinding. Namun untuk menambahkan kemasan penggunaan SKIRTING adalah digalakkan.

Tidak seperti lantai lamina, lantai vinil adalah TAHAN AIR atau kalis air, tetapi mereka tidak akan tahan kalau ada banjir besar atau pembersihan yang kuat. Hal ini demikian kerana gam tidak akan dapat tahan, dan kadang-kadang lantai vinil dipasang pada papan lapis, jadi jika air direndam melalui, subfloor boleh meleding. Namun ia amat tahan lasak, dan bila berjalan tiada bunyi. Malah tidak sejuk bila dipijak.

Versi yang lebih murah terutamanya dari CHINA, warnanya lebih boleh pudar dengan masa terutamanya apabila ia terdedah kepada cahaya matahari untuk jangka masa yang panjang. Namun, di LantaiKayu.my, kami hanya menawarkan vinyl dari KOREA sahaja.

Sebahagian besar daripada lantai vinil adalah fleksibel dan lembut, jadi ia boleh bertolak ansur dengan lantai yang mempunyai bonggol di atasnya atau curam. Walau bagaimanapun, ia adalah penting bahawa lantai asal adalah rata bagi mendapatkan efek yang lebih cantik dan kemas.

Sekiranya lantai sedia ada tidak rata, maka proses persediaan lantai adalah perlu menggunakan simen khas..dan kami LantaiKayu.my boleh melakukannya.

Penggunaan sesuai untuk semua kawasan rumah, dapur, bilik, tangga, butik, pejabat walaupun menggunakan kasut

Mana pilihan anda – lamina atau lantai vinil?

Ini bergantung kepada keadaan lantai dan kesesuaian ruang yang hendak di pasang. Walau bagaimanapun, apabila anda membandingkan lantai vinil dan lantai lamina, biasanya lamina adalah lebih murah kerana penyediaan lantai yang diperlukan untuk lantai vinil meningkatkan kos keseluruhan. Walau bagaimanapun, jika rumah tersebut pernah ada sejarah anai- anai , maka lantai lamina mungkin tidak praktikal .

Oleh itu, pilihan terbaik untuk anda adalah untuk melibatkan seorang profesional lantai untuk membantu anda dalam memberikan pendapat pakar bergantung kepada lantai anda, keperluan dan bajet. Kami di LantaiKayu.my sedia membantu

Perlu diingatkan, renovasi lantai merupakan perkara yang hanya 5-6 tahun sekali dilakukan, malah ada yang hanya melakukan sekali saja, kos mungkin agak tinggi, namun apa salahnya kalau hasilnya memuaskan dan tahan lama. Jangan nanti salah pilih, hanya kerana nak rendahkan kos...akhirnya anda GIGIT JARI sampai putus kerana terpaksa keluarkan kos dua kali ganda untuk proses pembaikkan pula.

Artikel Asal; Floorking


1 Response to "Perbezaan Lantai Kayu Vinyl dan Lantai Laminate"

  1. Lantai laminate mempunyai permukaan keras yang kelihatan seperti lantai kayu (seperti jubin), dan dibuat menggunakan kayu kitar semula. Ianya kelihatan seperti gambar lantai kayu keras

    ReplyDelete
Add Comment

Comment dengan cermat, dilarang sama sekali membuat Spam